Tandläkarbesök i Gällivare

Jag är ett freak. Fick reda på det idag i Gällivare. Tandläkarn informerade mig om det.

Jag har överbett.
Jag har fel i käken
Jag kan inte svälja rätt
Jag kan inte bita ihop rätt.

Jag har raka tänder
Jag kan gapa normalt stort.


Den feta texten är några exempel av vad som är fel på mig.
 Den kursiva texten är allt som är bra på mig.

Det blir räls. Troligast. Om inte tillochmed en käkoperation. Vad vet jag?
"HR4 G8 diagnos 5Y 11 43 tendens YF9 höger sida överkäke."
... Ursäkta, VAD mer exakt sa du att det var?

Tandläkaren pratade ungefär lika tydligt som när en 2:åring försöker uttala ordet körsbärsbuske. Jag sa "huh?" ett x antal gånger, och fick då veta att han inte sa någonting till mig. Utan till damen som skrev ner alla sluddrande ord han sa.

Nog om det. Inte visste jag att jag skulle leka modell heller. Så dit åker man med ofixat hår (läs: fettigt och okontrollerat) och utan något smink alls. Nej, då ska jag tydligen ställa mig mot en vit vägg och le med tänderna. Okeej? 3 bilder tog han. En profilbild.

Sen var det dags för tortyren. Jag fick in konstiga saker i öronen, samtidigt som jag fick en pinne mot min panna. "Stå helt still." Också började någon maskin snurra runt mitt huvud.
Tydligen en kamera.

Nästa steg var att ställa mig vid nästa apparat. Där blev mitt huvud fastspänt. Jag hade röda lazerstrålar i ansiktet som markerade ifall jag stod rätt. Linjen skulle vara mitt på näsan. Det kändes som en skräckfilm. För er som sett SAW. Väntade på rösten som frågar hur mycket man är beredd att offra för att få leva. Let the game begin!
Lite läskigt.
Jag stod still.
Då fick jag bita i någon konstig plastgrej med framtänderna, vilket är en fysisk omöjlighet för mig - eftersom att jag inte kan få ihop under-och-överframtänderna, de når lixom inte varandra. Det gick sådär.

Sen var det dags för den bruna stolen. Bita i någonting mjukt och få plast inkörd under tungan - Jag lovar er... det gjorde såå ont! Dendär lilla saken som håller fast tungan blev inpressad och smärtan var olidlig. Damen upprepeade meningen "Sitt helt still" ett par gånger. "SITT DU HELT STILL MEDAN JAG SLÅR DIG I ANSIKTET MED ETT HANDFAT. Gör det va!? Tantskrälle!
 Jag vet att hon bara gör sitt jobb och ville väl, men ungefär så tänkte jag då.

Sen var det dags för alla lösningar.

Räls hit och räls dit. Jag vill inte ha räls! "Det är inte så farligt. Man har den oftast i 2 år. Läser här att du slått i framtanden förut..ja, då kan de värsta vara att tanden blir grå när man sätter tandställning. (VAAA?) Sen kan du också få massa vita fläckar på tänderna, om du inte sköter dem rätt. Det är ganska fult"
Jaja.. men det låter ju inte alls dåligt. Du får mig så villig att gå med på att sätta in räls. Jag menar: Gråa framtänder och vita fläckar på resten av tänderna? So what? Jag har ju iallafall tänder att tugga med och då kanske jag inte har överbett. VÄRT! Inte. 
Får se hur det blir med den saken.

Ingen räls än iallafall.

En sak jag fick med mig hem var ett papper med en gul, fet smilis på, där de stod:
"Lär dig svälja".
Jag ska tydligen stå 3 gånger om dagen, i 5 minuter...och svälja rätt. Inte pressa tungan mot framtänderna, utan mot gommen. Fullt normalt det också. Jag kände mig som högst 12 år när han gav mig det lilla pappret med lösningar på.
Inte ens 12!
11.

Det var kul i Gällivare!


Kommentarer
Postat av: mikaela

DU ÄR FÖR SÖT :) ♥

2010-03-19 @ 00:04:59
URL: http://mmikaelaeliasson.blogg.se/
Postat av: sanna

Ojj creepy! :o hhaakulduär mellan tangenteni skolan är seg -.-

ska läsa inlägget bättre en annandag!

2010-03-19 @ 12:51:35
URL: http://sann4a.blogg.se/
Postat av: Michaela

hojja .. jobbigt det där ! jag har gåtti igenom samma sak när jag var där innan rälset, och jag hade inte heller fixat varken hår eller ansikte när jag skulle bli fotad ! -.- men det fixar sig med rälset sötnos, det är inte alls farligt när man vant sig, det känns ingenting allt, och jag tror inte du får några vita fläckar på tänderna, det blir bra ! :)

puss på dig. <3

2010-04-12 @ 16:47:38
URL: http://soniamichaela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0