Hjärtmuskelinflammation? :O


Hjärtmuskelinflamation & Hjärtsäcksinflamation

Hjärtmuskelinflammation och hjärtsäcksinflammation är två olika komplikationer som du kan få vid infektioner. I de flesta fall är det ofarligt med lindriga symtom, men ibland kan hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation vara ett allvarligt och livshotande tillstånd. Kontakta akutmottagning på sjukhus om du har smärtor i bröstet, hjärtklappning och ökad andfåddhet.

Hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation är två olika sjukdomar, men som ofta går tillsammans. Oftast är de ofarliga komplikationer som kan uppstå efter vissa infektioner, framförallt virusinfektioner. I vissa fall kan de vara allvarliga. I de allvarligaste fallen kan hjärtat inte arbeta med full kraft, vilket gör att blodcirkulationen försämras. Då samlas vätska i lungorna, och ibland också i hjärtsäcken, vilket kan ge hjärtsäcksinflammation. Hjärtrytmrubbningar kan förekomma.

Hjärtmuskelinflammation och hjärtsäcksinflammation drabbar alla åldrar. Risken ökar om du motionerar när du har ont i halsen eller feber.

Symtom

En virusinfektion innebär oftast att man har feber, är trött, har muskelvärk eller ont i halsen. Om du samtidigt har ont i bröstet, hjärtklappning och är andfådd visar det på att hjärtsäcken eller lungsäckarna kan vara inflammerade.

 

Antagligen överdriver jag, men man vet aldrig :(

 

Jag har inte tränat med feber den senaste tiden, och jag vet inte om jag någonsin gjort det.. Men igår var ju jag och Ita ute och sprang, om jag hade feber då vet jag inte. Jag märkte först efter att vi hade sprungit att jag mådde illa, och de sista minutrarna som vi sprang hade jag jätteont i vaderna, som sagt. Vad ska hända här näst? Fast jag har ju inte hjärtklappning eller ont i bröstet, men peppar, peppar ta i trä..


Kommentarer
Postat av: johanna

GÅ TILL LÄKARN OCH KOLLLLLLLA !!!!!!!!! tänk om de är farligt :o

2009-06-18 @ 03:19:22
URL: http://jjohannaf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0