Favoritlärare :)

Började 09.45, så jag har sovit ut ganska mycket faktiskt. Lämnade dock inte in SO-frågorna som skulle in senast idag (ides inte skriva ner sista frågan på mattelektionen) då min lärare sa att det gick bra att lämna in det på måndag, hon skulle ändå inte hinna rätta 45 inlämningsuppgifter på en helg troligast. Min favoritlärare är lätt min Sv-Solärare. Hon fattar att man INTE KAN lära sig hur mycket som helst samma vecka, att man inte kan ha 5 prov på en vecka, att vi är tonåringar och att vi hatar att plugga. Hon är snäll, rolig och jag kommer verkligen sakna henne på gymnasiet känns det som.
Det konstiga är att hon själv inte fattar hur mycket jag gillar henne som lärare
- och person -(tror jag?).
Det är inte många andra som gillar henne, då hon har 'stämplade' betyg - man får bara samma betyg hela tiden hur mycket man än försöker.
Mig ger hon bra betyg, och det ogillas av andra. "Du behöver ju inte göra någonting, du får ändå bra betyg av henne". Jag hatar att höra det. På de andra låter det som att jag inte alls behöver kämpa, inte alls behöver skriva någonting på proven och att jag inte alls är värd bra betyg. Att hon har stämplade betyg är nog sant (ändå så tror jag att hon ger eleverna de hon tycker att de förtjänar. Eller jag förmodar de)
och jag får alltid/oftast samma betyg av henne. Men det stör mig att folk säger att jag inte behöver kämpa för att få bra betyg.
Jag sitter på kvällarna ofta och har ångest för att jag inte vet om jag är nog bra. Jag pluggar lika mycket som alla andra för att förstå och för att kunna skriva bra på prov. Jag skriver så mycket jag kan och så bra jag kan på proven, och jag har inte alls någon förtur. Hon läser nog igenom mitt prov likadant som alla andras och sätter de betyg hon tycker att jag är värd. Jag säger inte att de andra - som inte är nöjda med sina betyg - inte är värd bättre betyg, men att säga att jag inte kämpar, utan får bra betyg iallafall, är bullshit. Jag kämpar lika mycket som alla andra - och jag är bara hennes elev, inte hennes guldklimp. Jag tror inte att hon gillar mig mer än andra, men såklart har lärarna sina favoriter - det tror jag de flesta har. Om jag är en av hennes favoriter vet jag inte, men det kan så vara. Alla säger det och själv tycker jag att hon verka tycka om mig, som elev. Jag vet inte om hon tycker om mig mer än någon annan och det hör egentligen inte hit. Hon tittar på vad jag presterar på prov, inte på hur jag är som människa - när hon lägger betyg på ett prov. Såklart spelar det in på terminsbetyget - hur man är i grupp, om man är trevlig osvosv.
Men inte på ett skrivprov.

Här spårade jag iväg till åt ett annat håll, men jag var bara tvungen att skriva det. Så nu vet ni hur jag tänker.
Ni alla är värda bra betyg för ni alla kämpar precis lika mycket som jag, men säg inte att jag inte kämpar för mina betyg! :)

Blir ett till inlägg, då de känns onödvändigt att fortsätta här!


Busiga ben.

Kommentarer
Postat av: johanna

jag gillar henne - utanför klassrummet -.-

inne i klassrummet äre som att hon ALLTID har pms :s skriker så man blir döv, kollar alltid med sura blicken och ja.. jag vet inte, gillar inte någon av våra lärare just nu :/ möjligtvis annika, & kanske jaana!



visst hon har ju stämplade betyg, men de känns inte som att hon sätter g på något som borde vara mvg "bara för att de ska vara så" ;p så hon har inte HELT stämplat, men ändå. om vi säger att jag får VG, då tror jag hon tänker nästa gång att jag hade VG då - och då ger hon en större chans till en att få VG igen liksom. Då äre som att hon tänker "den fick ju vg/mvg förra gången" och läser proven på ett helt annat sätt då, vilket är störande :S vet inte hur jag ska förklara xd så svårt!

2009-12-11 @ 23:50:55
URL: http://jjohannaf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0