Man får lära sig att man aldrig är bra nog

Att stanna och tänka efter. Tänka på det bra. Ta sig en funderare och börja vara positiv. Går inte alltid. Ibland är det till och med omöjligt.

Just nu känner jag att jag inte räcker till för allt jag vill göra. Jag vill göra en ängel till min 'farmor' i Vimmerby - jag skulle göra den i julklapp, men jag har skjutit upp det hela tiden och har inte tagit tag i det, bara för att det är väldigt tråkigt i början, innan man kommit igång.
Jag vill också räcka till till alla vänner. Till alla fina vänner som alltid räcker till för mig. Det känns som att jag inte hinner vara med var och en. En vecka har trots allt bara 7 dagar.
6 dagar egentligen, söndag är fan ingen dag.
Jag vill hinna vara med min syster och pyssla med henne, men det blir aldrig av att jag går dit.
Jag vill hinna leka med Myra-Li och Lykke hur mycket som helst, men när jag väl träffar dem, är jag för trött för att springa runt och busa hela tiden. Hatar att säga till Myra att jag inte orkar, eller att vi tittar tv istället.
Jag vill hinna göra annat än att bara finnas till där vart folk förväntar sig allt.
Skolan är en självklar plats där jag måste vara 5 dagar i veckan och lära mig saker, som är totalt värdelösa, i mina ögon. Men jag måste. Skolplikt kallas det.
Sen har vi handbollen. Den sak som tar upp mest tid av min fritid. 4 dagar i veckan tränar jag. 5½ timmar sammanlagt tror jag. Låter inte alls mycket, men sen har vi alla helger. 5 helger i rad, från vecka 8, är jag upptagen med handboll. Förutom 8-12, så är även nästa helg, helgen efter de och helgen v 15, upptagen av handbollen.
Det är seriematcher eller cuper.
I Sverige.
I Norge.
Visst, jag verkligen ÄLSKAR att spela handboll, och det finns ingenting bättre än känslan av att ha gjort sitt yttersta och också vunnit den matchen. Men nu när man blir äldre ställs det krav. Man ska vara bäst. Man ska alltid träna. Man ska alltid vara glad. Man ska verkligen alltid träna. Aldrig ta det lugnt. Varje gång man får en fråga av sin tränare, är frågan "har du sprungit?" eller "har du tränat som du ska?" - "har du följt programmet?".
Det är också sällan man får beröm. Här fokuseras det inte på de sakerna man klarar av bra, så är det aldrig. Det är de sakerna man är dålig på, som alltid tas upp. Skadar man sig och får ont, ser man tränarna viska till varann. Ett och annat "det där gör väl inte ens ont" eller "bara en liten knuff" får man höra ofta. Visst, det kanske är på skoj, men för mycket blir för mycket. Men det är just de. Att alla förväntar sig att "tränans dotter (min pappa är våran förra tränare, nu är han mer en materialare) ska ju vara på alla träningar, ska träna som en robot, ska klara att spela 2 x 20 varje match. Ingen vila"
Det är inte min pappa eller mamma som förväntar sig de, utan handbollsfolk runt omkring.
Och såklart vill jag leva upp till dem kraven, men när räcker det? När är man bra nog? Aldrig.
Som sagt, jag älskar handboll. Stämningen som finns i luften när någonting har gått bra.
Men när blir det för mycket av de goda?
För det kan väl bli för mycket av det goda?
En bit kladdkaka är toppen. 2 bitar är okej. Men 3 bitar är för mycket.
Jag tror jag har fått för mycket av det goda.
När jag kommer hem från skolan, är jag för trött för att göra annat än sova. När jag vaknar, ska jag på träning. När träningen slutar ska man hinna äta mat, duscha och hinna med familj, vänner, pojkar och plugg.
Sen får man ju inte glömma att andas heller. Jag glömmer det ganska ofta.


Kommentarer
Postat av: johanna

skit i alla andras krav och gå efter dina egna istället! dina egna mål & krav. du kan ju inte slösa liv/fritid för att alla andra förväntar sig att du ska det? :o skit i alla andra, och gör det du känner för istället! du ångrar bara i efterhand att du gjort något du ine velat eller haft lust för. svårt att förklara men (;



2010-01-31 @ 23:05:14
URL: http://jjohannaf.blogg.se/
Postat av: DONKEN

låter jävligt hektiskt.. :(

2010-02-02 @ 00:24:23
URL: http://donkens.blogg.se/
Postat av: Kadri

du har ju så mycket du vill hinna med. det finns ju bara 24 timmar per dygn och då måste du ju minst sova 8 av de. skit i vad du tror att andra vill att du ska göra. gör det du vill själv. jag vet, enklare sagt än gjort, men försök

2010-02-02 @ 09:48:34
URL: http://livetivillavillekulla.blogg.se/
Postat av: tilda karlsson

men du ska ju känna att det är kul och att du inte är pressad. och jag håller med dig om att VISSA får inte ha ont. då får man höra tss, du har inte ont.. :o det är fan sjukt!

men prata med din pappa om de här med träningarna? :) hoppas du inte slutar. men känner du att det inte är kul mer och känner dig stressad så är det ju inte kul mer.. ;s Jag har heller ingen fritid så.. det är skola och träning. men jag tycker ändå om att ha träningarna för annars blir det nog tråkigt för mig .. :) hoppas det blir bättre för dig, för du ska ju inte känna dig pressad tilln något. och det är FAN HELT OKEJ att du inte är på alla träningar, känner du att du behöver ta en dag från träningarna, så gör det. ingen kommer dö utav det och du behöver inte känna att du måste vara på alla träningar. det har ju blivit mer seriöst nu helt klart, det kan vara tufft ibland och jag följer verkligen inte alla jävla program på sommaren och under lov. nej för fan! så ta det lugnt. ANDAS MÄNNISKA! :) <3



(HIHI, DET BLEV LÅÅÅÅNGT!)

2010-02-02 @ 11:36:44
URL: http://karlssontilda.devote.se
Postat av: DONKEN

har just sovit en timme. vincent somnade tillslut! då var jag nästran redan i halvsovande tillstånd... ;)

drömde massa, tänlte skriva ett inlägg om vad jag drömt. :P pöss

2010-02-02 @ 15:01:08
URL: http://donkens.blogg.se/
Postat av: LIZA.

fasiken så rätt du har! du ska fan inte behöva orka det, men sen är ju våra tränare inte världens goaste heller. -.-

2010-02-02 @ 21:54:21
URL: http://lillizas.blogg.se/
Postat av: storesyster tess

Har inte riktigt hunnit med att läsa ditt långa inlägg förrän nu...kära syster nu kommer några tänkvärd ord: Ta hand om dig själv! Vad vill DU göra? Vad mår DU bra av? Folk runt omkring får helt enkelt acceptera dig för dig och dina val, det går inte att alltid anpassa sig efter andra, man ska alltid sätta sig själv i första rummet, hur som helst är det ju man själv som ska leva med sitt liv, mår man inte bra och gör val som man tror att andra vill att man ska göra så lever man ju inte efter en själv. Allt skulle vara betydligt enklare om: dygnet hade 48 timmar, tiden gick att stanna, om man inte behövde sova för att orka och om man hade haft energi som en knippe dagisbarn höga på socker...men tyvär är det inte så. Du får helt enkelt försöka göra det bästa av det du har, börja göra val för att du vill göra dem, lev i nuet ( när du är med vänner va med dom, när du pluggar koncentrara dig på det, osv...du kanske förstår) Ordet NEJ finns faktiskt för att man ska använda det ibland....dessutom blir det roligare att säga JA när man har lyckats säga nej utan dåligt samvete. Ta hand om dig syster!! Kramzii Tess

2010-02-03 @ 10:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0