Kiruna

Folk som man råkar få kontakt med via internet, eller via sport eller någonting frågar ju oftast vars man bor. Kiruna säger jag då. Sverigest till ytan största stad och mest snöiga kan jag också tänka mig. Ita skrev här för ett tag sen med någon kille från södra Sverige och vart de bodde kom ju såklart på tal. Kiruna, svarade Ita. Han frågade varför, sa att det suger, att renar går på gatorna och vart man än tittar ser man samer med blåa dräkter. Men inte då. Visst, det suger ibland här..Vinter i 6 månader, snö upp till öronen, lite shopping och dem där sakerna. Visst finns det renar i skogarna här nära, men det finns det ju överallt. Fast det är inte konstigt att folk tror/förknippar Kiruna med renar på gatorna och allt sådant för det finns med i filmer. Om jag inte minns helt fel är det i filmen Stjärnsystrar. Att man ser samer med blåa dräkter vart man än tittar, är ju totalt nollställt. Det finns mycket samer här, säkert vart man än tittar, men inte som bär blåa dräkter 24/7. Vissa högtider och sånt gör väl de mesta samerna. Tror själv faktiskt att jag är någon % same av någon anledning.
Men.. Jag gillar Kiruna och känner inte nu för att flytta iväg härifrån. Här har jag ju min familj, mina vänner och min släkt. Även om man kan tänka sig att flytta till en annan stad eller ett annat land i framtiden är det inte precis som att det är min högsta dröm.
Jag gillar iskall julafton, mycket snö på backen, skoterkörning hur länge som helst och allt. Jag gillar också sommaren här. När det är varmt är det verkligen varmt och här uppskattar man när solen är framme för att det annars är väldigt kallt här. Ja, det var min lilla tanke om Kiruna.


Vinter-Sommar

Kommentarer
Postat av: sanna

jaa! håller med dig till punkt och pricka! Idioter med fördomar är dom! Svinirriterande.-



du borde lägga upp det där på bdb med! -.-

2009-08-27 @ 20:45:00
URL: http://sann4a.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0